Balkón - únorové předpěstování

19.02.2016 12:17

Začala mi tak trochu nová životní etapa, protože jsme se přestěhovali do krásného, velkého bytu s balkónem na jih. Stěhování nám nějakou chvíli trvalo, sebralo dost síly a pomačkalo nervy. Já jsem v zavalení balením věcí, migrénou a zkouškovým brečela, že nic nezvládám; Tom stál pevně jako skála, organizoval, maloval a stěhoval. A tak jsme tu a bydlíme! A je tu krásně. 

Jestli jste se ještě nerozhodli letos pěstovat nějaké rostlinky, udělejte to teď. Už vám určitě v hlavě běhá červík a nahlodává, že byste to přeci jen tento rok měli zkusit. Ano, měli, protože já do toho jdu! 

Předem bych měla asi říct, že se vše teprve učím, a tak berte tento článek jako podanou ruku - abychom v tom mohli jít spolu. O to víc se těším na vaše komentáře a zkušenosti. Před nedávnem jsem dostala nádhernou knížku Záhrádka v květináči, o kterou se budu celou sezónu opírat. Její autorku jsem měla to štěstí poznat i osobně na jednom z workshopů Kokozy. A tak se pokusím teď popsat, jak by asi mělo plánování balkónu začít - nebo jak jsem prostě začala já:

1) Dozvěděla jsem se, že předpěstovat sazeničky ze semínek je dobré už na konci února - na začátku března

2) Zjistila jsem, jaké rostliny se hodí na balkón orientovaný na jih. 

3) Vybrala jsem semínka rostlinek, které mě zajímají a hodí se na můj balkón. Určitě ještě v následujícíh týdnech nějaké nakoupím, ale pro začátek jsem nějaká semínka zasadila již dnes. Jsou to: rajčata keříková balkónová, jahody měsíční, pažitka, libeček, hledík a hlávkový salát. 

4) Vybalila jsem zeminu, která mi zbyla z loňské nepovedené sezony. 

5) Pravidelně jsem si schovávala obaly od vajíček, do kterých jsem dneska semínka zasadila. 

 
 
Když budete mít tohle všechno připravený, tak nejlépe nejpozději první týden v březnu začněte předpěstovávat. Pokud bude venku hezky, určitě s tím vylezte na balkón. Já jsem však volila zakrytý jídelní stůl (tak dnes budeme obědvat na stojáka, no...). 
 
Připravte si zeminu - měla by být smíchaná s pískem, já jsem však písek neměla, a tak mám jen samotnou zeminu. Nemusí mít prý moc živin - ty v sobě nesou hlavně semínka. A místo lopatičky mi pomáhala stará lžíce po babičce, tak vám poslouží určitě taky. 
 
Jak vidíte, pro předpěstování jsou vhodné obaly od vajíček. Nedají se už recyklovat, a tak dobře posloží jako provizorní kvetináčky. Na obalu semínek je vždy napsáno, jak hluboko se mají sázet, a tak tuto hloubku dodržte. 
 
 
Po zasazení a zakrytí zeminou nezapomeňte semínka pořádně zavlažit vodou. Nejlépe bude, když využijete rozpračovač, aby se vám velkým přívalem vody z konve semínka nevyplavila. 
 
 
Bude dobře, když si obaly od vajíček necháte celé - já jsem to bohužel neudělala. Druhá jednoduchá část obalu se vám bude hodit jako izolace od protékající vody. Teď umístěte rostliny na okenní parapet a pravidelně je zalévejte/roste. 
 
 
Po zasazení všech semínek nezbývá než čekat, než začnou růst! Přesazovat a umisťovat na balkón je budu podle toho, jak to mají rostlinky nejraději a určitě to zdokumentuju v dalším článku! To, kdy se mají rostlinky přesadit a přemístit ven zjistíte na obalu od semínek. Je však důležité počkat, až budou mít rostliny alespoň dva pravé lístky (první jsou lístky děložní - ty vypadají všechny stejně, a po nich následují lístky pravé). 
 

Diskusní téma: Balkón - únorové předpěstování

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Follow